Vergoeding

Door alle zorgverzekeraars

IPC Oedeemtherapie vergoeding

Wordt IPC Therapie vergoed door de zorgverzekering en hoe vraag ik het aan?

IPC Therapie, ook wel intermitterende pneumatische compressie therapie genoemd, kan door een patiënt in de thuissituatie worden toegepast ter aanvulling op een (lipo-)lymfoedeem behandeling. Dit heeft als grote voordeel dat de lymfedrainage frequenter kan worden toegepast, waardoor met elkaar wordt gestreefd naar het hoogst haalbare behandelresultaat. Hierbij maken wij gebruik van de Lymphastim compressiepomp. In de volksmond ook wel lymfapress genoemd. (Lees hier meer over de werking van de compressiepomp).

*IPCTherapie.nl heeft in samenwerking met Doove Care Groep B.V. met iedere zorgverzekeraar in Nederland een contract voor de levering van compressiepompen. Een compressiepomp wordt 100% vergoed uit de basisverzekering.

Voor Oedeemtherapeuten

Ja,  ik wil IPC Therapie aanvragen voor mijn cliënt in de thuissituatie! Maar hoe doe ik dit?

Om deze aanvraag succesvol in te kunnen dienen hebben wij de volgende documenten nodig:

1. Inloggen:

IPC Therapie aanvragen kan tegenwoordig digitaal via een online portal. Ga naar ipctherapie.nl/inloggen en vraag uw inloggegevens aan (deze ontvangt u binnen 1 werkdag per mail). Indien u reeds in het bezit bent van deze inloggegevens kunt u direct inloggen.

2. Client registreren:

Registreer uw client in het portal. Er wordt een dossier aangemaakt, waarin alle persoonlijke documenten in kunnen worden geüpload.

3. Verwijzing specialist:

De indicatiestelling, in dit geval lymfoedeem of lipo-lymfoedeem, dient door een specialist te worden vastgesteld (dermatoloog o.i.d.). Voor deze verwijzing hebben wij een speciaal aanvraagformulier opgesteld. Deze kunt u  hier downloaden. Dit aanvraagformulier kan worden meegegeven aan de patiënt, zodat hij/ zij deze kan laten ondertekenen. Wanneer de verwijzing compleet is, kan deze in de portal worden geüpload.

4. Onderbouwing schrijven:

Naast de verwijzing, hebben wij ook een onderbouwing van u als behandelend oedeemtherapeut nodig. In deze onderbouwing dient te worden uitgelegd waarom IPC-therapie voor deze specifieke patiënt van belang is. De eisen verschillen per zorgverzekeraar.  Wij helpen graag bij het schrijven van deze onderbouwing. Hier hebben wij een handige tool voor ontworpen die u kunt vinden in de portal. Deze onderbouwing kunt u eventueel, na invullen, downloaden en in een eigen bestand met logo plakken. Vervolgens kunt u uw gewenste versie ook weer uploaden in de portal.

5. Intakegesprek:

Zodra wij een aanvraag ontvangen, sturen wij dit door naar één van onze productspecialisten. Afhankelijk van uw regio zal één van hen contact opnemen om een intakegesprek in te plannen. Het makkelijkste is om de intake in te plannen tijdens een behandelafspraak bij u in de praktijk. Tijdens de intake zal de productspecialist samen met u kijken welke manchetten, en welke instellingen voor de desbetreffende patiënt het meest effectief is. De uitkomsten van dit intakegesprek worden door de productspecialist ook weer geüpload in de portal.

6. Dossier naar zorgverzekeraar:

Wanneer wij alle drie de documenten (verwijzing specialist, onderbouwing oedeemtherapeut en intakegesprek) in goede orde ontvangen en verwerkt hebben, sturen wij het complete dossier door naar de desbetreffende zorgverzekeraar ter goedkeuring.

Voor Patiënten

Ja, ik wil IPC Therapie aanvragen voor thuisgebruik! Maar hoe doe ik dit?

Om in aanmerking te komen voor een oedeemtherapie vergoeding middels IPC Therapie moeten onderstaande stappen worden doorlopen:

1. Registratie door therapeut:

Uw behandelend oedeemtherapeut is leidend bij het aanvraagproces en dient de aanvraag in via ons online portal: ipctherapie.nl/inloggen. Hij/zij maakt voor u een online dossier aan, waarin alle benodigde documenten worden geüpload. 

2. Verwijzing van uw specialist:

De indicatiestelling, in dit geval lymfoedeem of lipo-lymfoedeem dient door uw specialist (dermatoloog, oncoloog o.i.d.) te worden vastgesteld. Voor deze verwijzing hebben wij een speciaal aanvraagformulier opgesteld. Deze kunt u hier downloaden en dient door uw specialist te worden ondertekend. Wanneer de verwijzing compleet is, kunt u deze aan uw oedeemtherapeut geven. Die zal het uploaden in de online portal.

3. Onderbouwing van uw oedeemtherapeut:

Naast de verwijzing, hebben wij ook een onderbouwing van uw behandelend (oedeem)therapeut nodig. In deze onderbouwing dient te worden uitgelegd waarom IPC Therapie voor u van belang is. Wij hebben hier een handige tool voor ontwikkeld, die te vinden is in de online portal. Vraag uw therapeut om deze onderbouwing te schrijven.

4. Intakegesprek:

Zodra wij een aanvraag ontvangen, sturen wij dit door naar één van onze productspecialisten. Afhankelijk van uw regio zal één van hen contact opnemen om een intakegesprek in te plannen. Het makkelijkste is om de intake in te plannen tijdens een behandelafspraak bij uw oedeemtherapeut. Tijdens de intake zal de productspecialist samen met uw oedeemtherapeut kijken welke manchetten, en welke instellingen voor u het meest effectief zijn. De uitkomsten van dit intakegesprek worden door de productspecialist ook weer geüpload in de portal.

5. Dossier insturen naar zorgverzekeraar:

Wanneer wij alle drie de documenten (verwijzing specialist, onderbouwing oedeemtherapeut en intakegesprek) in goede orde ontvangen en verwerkt hebben, sturen wij het complete dossier door naar de uw zorgverzekeraar ter goedkeuring.

6. Aflevering:

Zodra wij een goedkeuring ontvangen hebben nemen wij telefonisch contact met u op om een afspraak in te plannen. Onze productspecialist levert de compressie pomp aan huis af met daarbij uitgebreide instructies en een demonstratie.

Hebben jullie een contract met mijn zorgverzekering?

Wij hebben met iedere zorgverzekeraar een contract, te weten: Achmea, VGZ, CZ, Menzis, DSW, Zorg & Zekerheid, Iptiq, ONVZ, A.S.R., Eno. Zie de afbeelding voor een uitgebreid overzicht van alle zorgverzekeraars en bijbehorende labels.

Ik ben overgestapt van zorgverzekeraar, wat nu?

De compressiepomp die op dit moment thuis heeft staan is in bruikleen van uw huidige zorgverzekeraar. Wij zijn daarom genoodzaakt om de pomp om te ruilen, met een pomp van uw nieuwe zorgverzekeraar. Maar geen zorgen! Deze aanvraag zal veel eenvoudiger gaan dan de eerste aanvraag. Wij hebben dit keer namelijk alleen een verwijzing van uw specialist (dermatoloog o.i.d.) nodig. Mocht u overstappen van zorgverzekeraar kunt u contact met ons opnemen, zodat wij de nieuwe aanvraag meteen in gang kunnen zetten. Als dit niet lukt nemen wij begin van het nieuwe jaar zelf contact met u op.

Vragen over het aanvraagproces?

Toch nog wat extra informatie nodig? Geen probleem!
Neem contact met ons op voor kosteloze begeleiding van een succesvolle aanvraag.