IPC Oedeemtherapie vergoeding

Wordt IPC Therapie vergoed door de zorgverzekering en hoe vraag ik het aan?

IPC Therapie, ook wel intermitterende pneumatische compressie therapie genoemd, kan door een patiënt in de thuissituatie worden toegepast ter aanvulling op een (lipo-)lymfoedeem behandeling.  Hierbij maken wij gebruik van de Lymphastim compressiepomp. In de volksmond ook wel lymfapress genoemd. (Lees hier meer over de werking van de compressiepomp).

*IPCTherapie.nl heeft in samenwerking met Doove Care Groep B.V. met iedere zorgverzekeraar in Nederland een contract voor de levering van compressiepompen + bijbehorende manchetten. Een compressiepomp wordt 100% vergoed uit de basisverzekering.

Vanwege de huidige situatie betreffende Covid-19 is het aanvraag proces momenteel iets aangepast. Lees hier meer.

Voor oedeemtherapeuten

Ja,  ik wil IPC Therapie aanvragen voor mijn patiënt in de thuissituatie! Maar hoe doe ik dit?

  1. Aanvraag starten
    Wanneer u een patiënt heeft die volgens u in aanmerking komt voor IPC Therapie dan kunt u dat verzoek mailen naar ipc@doove.nl. Vervolgens maken wij direct het dossier aan.
  2. Verwijzing specialist
    De indicatiestelling, lymfoedeem of lipo-lymfoedeem, dient door een specialist te worden vastgesteld (dermatoloog o.i.d.). Voor deze verwijzing hebben wij een speciaal aanvraagformulier opgesteld. Deze kunt u hier downloaden. Dit aanvraagformulier kan worden meegegeven aan de patiënt, zodat hij/zij deze kan laten ondertekenen. Wanneer de verwijzing compleet is, kan deze verstuurd worden naar: ipc@doove.nl.
  3. Onderbouwing schrijven
    U dient als behandelend (oedeem)therapeut een onderbouwende brief te schrijven. In deze onderbouwing dient te worden uitgelegd waarom IPC Therapie voor deze specifieke patiënt van belang is. De eisen verschillen per zorgverzekeraar.  Wij helpen graag bij het schrijven van deze onderbouwing. Hier hebben wij een handige online tool voor ontworpen! Deze ontvangt u van ons per mail bij de start van de aanvraag.
  4. Intake met productspecialist Doove Care Groep
    Zodra wij een aanvraag ontvangen, sturen wij dit door naar één van onze productspecialisten. Eén van hen zal contact met u opnemen om een intakegesprek bij u op locatie in te plannen. Het makkelijkste is om de intake in te plannen tijdens een behandelafspraak van de desbetreffende patiënt bij u in de praktijk. Tijdens de intake zal de productspecialist samen met u kijken welke manchetten en welke instellingen voor de desbetreffende patiënt het meest effectief zijn. De uitkomsten van dit intakegesprek worden door de productspecialist verwerkt in het dossier.
  5. Dossier naar zorgverzekeraar
    Wanneer wij alle drie de documenten (verwijzing specialist, onderbouwing oedeemtherapeut en intakegesprek) in goede orde ontvangen en verwerkt hebben, sturen wij het complete dossier door naar de desbetreffende zorgverzekeraar ter goedkeuring.
  6. Aflevering
    Zodra wij de goedkeuring hebben ontvangen maken wij een afspraak met de patiënt. Onze productspecialist levert de IPC pomp aan huis af met daarbij uitgebreide instructies en een demonstratie.
Start uw aanvraag
Voor patiënten

Ja, ik wil IPC Therapie aanvragen voor thuisgebruik! Maar hoe doe ik dit?

Om in aanmerking te komen voor een oedeemtherapie vergoeding middels IPC Therapie moeten onderstaande stappen worden doorlopen:

  1. Aanvraag starten
    Uw therapeut is leidend in het aanvraagproces. Om een aanvraag te starten stuurt uw therapeut een verzoek naar ipc@doove.nl. Vervolgens maken wij direct het dossier aan.
  2. Verwijzing van uw specialist
    De indicatiestelling, in dit geval lymfoedeem of lipo-lymfoedeem dient door uw behandelend specialist (dermatoloog, oncoloog o.i.d.) te worden vastgesteld. Voor deze verwijzing hebben wij een speciaal aanvraagformulier opgesteld. Deze kunt u hier downloaden en dient door uw specialist te worden ondertekend. Wanneer de verwijzing ingevuld is, kan deze naar het volgende mailadres verstuurd worden ipc@doove.nl.
  3. Onderbouwing van uw oedeemtherapeut
    Naast de verwijzing, hebben wij ook een onderbouwing van uw behandelend (oedeem)therapeut nodig. In deze onderbouwing dient te worden uitgelegd waarom IPC Therapie voor u van toegevoegde waarde is. Vraag uw therapeut om deze onderbouwing op te stellen en te mailen naar: ipc@doove.nl .
  4. Intake met productspecialist van Doove Care Groep
    Zodra wij een aanvraag ontvangen, sturen wij dit door naar één van onze productspecialisten. Eén van hen zal contact opnemen met uw therapeut om een intakegesprek in te plannen. Het makkelijkste is om de intake in te plannen tijdens een behandelafspraak bij uw oedeemtherapeut in de praktijk. Tijdens de intake zal de productspecialist samen met u en uw oedeemtherapeut kijken welke manchetten, en welke instellingen voor u het meest effectief zijn. De uitkomsten van deze intake worden door de productspecialist verwerkt in uw dossier.
  5. Dossier insturen naar zorgverzekeraar
    Wanneer wij alle drie de documenten (verwijzing specialist, onderbouwing oedeemtherapeut en intakegesprek) in goede orde ontvangen en verwerkt hebben, sturen wij het complete dossier door naar de uw zorgverzekeraar ter goedkeuring.
  6. Aflevering
    Zodra wij een goedkeuring ontvangen hebben nemen wij telefonisch contact met u op om een afspraak in te plannen. Onze productspecialist levert de compressie pomp aan huis af met daarbij uitgebreide instructies en een demonstratie.
Vind uw therapeut

Hebben jullie een contract met mijn zorgverzekering?

Wij hebben, op De Friesland na, met iedere zorgverzekeraar een contract, te weten: Achmea, VGZ, CZ, Menzis, DSW, Zorg & Zekerheid, Iptiq, ONVZ, A.S.R., Eno. Zie de afbeelding voor een uitgebreid overzicht van alle zorgverzekeraars en bijbehorende labels.

Ik ben overgestapt van zorgverzekeraar, wat nu?

De compressiepomp die op dit moment thuis heeft staan is in bruikleen van uw huidige zorgverzekeraar. Wij zijn daarom genoodzaakt om de pomp om te ruilen, met een pomp van uw nieuwe zorgverzekeraar. Maar geen zorgen! Deze aanvraag zal veel eenvoudiger gaan dan de eerste aanvraag. Wij hebben dit keer namelijk alleen een verwijzing van uw specialist (dermatoloog o.i.d.) nodig. Mocht u overstappen van zorgverzekeraar kunt u contact met ons opnemen, zodat wij de nieuwe aanvraag meteen in gang kunnen zetten. Als dit niet lukt nemen wij begin van het nieuwe jaar zelf contact met u op.

infographic-zorgverzekeraars-nederland-2020

Vragen over het aanvraagproces?

Toch nog wat extra informatie nodig? Geen probleem!
Neem contact met ons op voor kosteloze begeleiding van een succesvolle aanvraag.

Contact