Veelgestelde vragen

Vind hieronder de antwoorden

Het is een afkorting van Intermitterende Pneumatische Compressie Therapie. Een bewezen effectieve aanvullende therapie bij de behandeling van lymfoedeem. Hierbij wordt druk uitgeoefend met behulp van een pomp in combinatie met een luchtgevulde, (overlappende) meer-kamermanchet om zo vocht uit een oedeemgebied te verplaatsen. Het wordt ook wel pressotherapie genoemd of men heeft het over: Lymfapress/Lymphapress.

IPC Therapie wordt, bij indicatie lymfoedeem, door alle zorgverzekeraars vergoed vanuit de basisverzekering.

Patiënt: Dit gaat via uw behandelend huid- of oedeemtherapeut. Heeft u nog geen therapeut? Op onze website kunt u deze hier vinden!

Therapeut: Op deze website vindt u hier meer informatie over.

IPC Therapie heeft als voordeel dat het vergoed wordt door alle zorgverzekeraars om thuis te gebruiken. Hierdoor bent u zelfstandiger en minder afhankelijk van uw therapeut. Mogelijk is IPC Therapie voor u effectiever dan uw huidige behandeling. Vraag uw therapeut om advies.

Het is een aanvullende therapie voor de behandeling van lymfoedeem. Wanneer u als therapeut in het bezit bent van IPC Therapie kunt u betere begeleiding geven bij de aanvraag van IPC Therapie voor uw patiënt en bij de begeleiding nadat uw patiënt IPC Therapie heeft ontvangen. Voor sommige zorgverzekeraars is het zelfs verplicht om IPC Therapie voor een bepaalde periode te hebben getest, voordat uw patiënt er recht op heeft.

Onderstaande documenten zijn noodzakelijk om de aanvraag bij uw zorgverzekeraar in te dienen:

  1. Onderbouwing van uw oedeemtherapeut
  2. Verwijzing van een specialist
  3. Intakeformulier van de productspecialist

* Sommige zorgverzekeraars vragen echter nog aanvullende informatie. Hierbij kan gedacht worden aan een extra motivatie van een patient, therapeut een activiteiten patroon en/of behaalde resultaten.

Dit is natuurlijk heel vervelend. Gelukkig betekent dit niet dat de aanvraag definitief is afgewezen. Vaak vraagt de desbetreffende zorgverzekeraar namelijk gewoon om ontbrekende informatie. Hierbij kan gedacht worden aan een slecht leesbare verwijzing, aanvullende informatie in de onderbouwing, een activiteitenpatroon etc. Onze productspecialist zal contact met u, of uw therapeut, opnemen (afhankelijk van de reden van afwijzing) om te bespreken welke stappen ondernomen moeten worden om de aanvraag opnieuw in te dienen.

Dit is goed nieuws! Wanneer u een goedkeuring van uw zorgverzekeraar heeft ontvangen kan het zo zijn dat wij deze nog niet binnen hebben gekregen. Zodra wij de brief ontvangen hebben, zetten wij de order door naar onze logistieke afdeling. Wanneer zij alle artikelen klaar hebben staan, nemen wij contact met u op om een leverafspraak in te plannen.

Staat uw vraag er niet tussen?

Via onderstaand formulier kunt u contact met ons opnemen.